From Iceland with Love

Egy Izlandon élő magyar testvérpár blogja mindenről, ami Izland: Életmód, látványosságok, kultúra, emberek, gazdaság... és persze a sorsunk itt és Izland sorsa a világban.

Stykkishólmur Live

Időjárás - Reykjavík

Kapcsolat

t.lodovik(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

  • Erzsébet Czebe Tóth: Gondolom csodálkoznának Izlandon, ha megkóstolnák az igazi napon érett paradicsomot. Elhiszem, hog... (2017.01.25. 21:36) Mit esznek Izlandon?
  • Ferenc Pósa: Sziasztok látom régi az utolsó bejedzés de hátha.44éves vagyok b,c,d,kategóriás jogsival az összes... (2016.04.30. 11:12) Kérdések és Válaszok I.
  • Julos: Üdv! Tudom, hogy régen nem volt mozgás az oldalon, de azért lenne egy kérdésem, remélem valaki vál... (2012.11.26. 18:39) Tanulj Izlandiul! - Otthon
  • Marci22: Sziasztok! Lenne pár kérdésem. Elsőre lehet hogy kicsit merésznek tűnik az ötlet,de jövő nyáron sz... (2012.08.07. 02:16) Kérdések és Válaszok I.
  • Talon Karrde: Helló, A blogotk egy kincsesbánya, gratulálok. Egy kérdésem lenne: vilaghelyzete.blogspot.ro/2012... (2012.07.28. 05:19) Ez van
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Erzsébet Czebe Tóth: Gondolom csodálkoznának Izlandon, ha megkóstolnák az igazi napon érett paradicsomot. Elhiszem, hog... (2017.01.25. 21:36) Mit esznek Izlandon?
  • Ferenc Pósa: Sziasztok látom régi az utolsó bejedzés de hátha.44éves vagyok b,c,d,kategóriás jogsival az összes... (2016.04.30. 11:12) Kérdések és Válaszok I.
  • Julos: Üdv! Tudom, hogy régen nem volt mozgás az oldalon, de azért lenne egy kérdésem, remélem valaki vál... (2012.11.26. 18:39) Tanulj Izlandiul! - Otthon
  • Talon Karrde: Helló, A blogotk egy kincsesbánya, gratulálok. Egy kérdésem lenne: vilaghelyzete.blogspot.ro/2012... (2012.07.28. 05:19) Ez van

RSS + Stat



website counter

Locations of visitors to this page



Izland rózsája - Sigur Rós

2007.08.20. 18:01 Lodovik Trema

Meg sem próbálom felvenni a versenyt azokkal a hozzáértö kritikusokkal, akik elöttem írtak magyar nyelven a Sigur Rós-ról. A bejegyzésem céljakizárólag az, hogy az egyik kedvenc együttesem zenéjét megismertessem veletek.

Az angol wikipedia szócikk részletesen leírja a banda történetét és minden mást is, amit egy velük most ismerkedönek érdemes átfutnia.

Az imádkozó angyal - A második album híres borítója

Angolul nem beszélök kedvéért néhány mondatban azért összefoglalom az alapokat, mielött áttérnék a munkáikra: A név helyes kiejtésének módja 'sziur rósz', az 'i' és az 'u' között egy nagyon gyenge 'h' hanggal. A név a frontember hugától származik, aki egy napon született a bandával 1994-ben, jelentése a 'gyözelem rózsája'. A tagok nem sokat szerepelnek a médiában, és az album fotókon kivül csak koncertfelvételeken lehet látni öket. Emiatt a szerénység miatt a rajongók többsége nem tudja a tagok neveit, és a frontembert leszámítva nem képesek felismerni a tagokat.

A szövegek 2/3-a izlandi nyelvü, a neten sok angol fordítás található. A fennmaradó 1/3 már kicsit problémásabb. Egy Jónsi által kitalált nyelven - ez a hopelandic - éneklik öket. A hopelandic-nek nincsenek szabályai vagy nyelvtana. Hangzását tekintve az izlandi és az angol között helyezkedik el.

Az én Sigur Rós történetem 2005 nyarán kezdödött, amikor a legutolsó nagylemezük megjelent Takk címmel. Az izlandi lemezboltok kirakatait elöntötték az album borítóját ábrázoló poszterek, és az 'ICELAND' feliratú polcokon csak a Takk volt kitéve. Megvallom öszintén, hogy az akkor 4000 koronás [~12000 HUF] vételárat nagyon soknak találtam, még a gyönyörü borító ellenére is. A következö lépést az jelentette, hogy halottam a rádióban egy furcsa, de megragadó számot, amiröl csak a végén tudtam meg, hogy ki is az eladó. 2 percre rá már a The Piratebay-en kerestem az album torrentjét. Akkoriban a torrent hálózatokat is kevesen használták, és a Sigur Rós népszerüsége is alacsonyabb volt, ezért napokig tartott, míg sikerült letöltenem egy 60 MB-os csomagot. Elsöre nagyon nem tetszett, amit hallottam. Elötte a legalternativabb zene amit hallgattam, az a The Killers volt. [Igen, tudom, hogy...] Bántotta a fülemet, nem is kicsit. Winampot kilöttem, és egy hétig nem vettem elö újra. Másodszorra már minden racionális ok nélkül beleszerettem a zenéjükbe és ez azóta is tart. Az elsö szerelmem a Gong c. szám volt.

Sigur Rós - Gong [nem készült hozzá hivatalos klipp]

Ahogy kedveltem meg Öket egyre jobban, próbáltam mutogatni a barátoknak, rokonoknak is néhány számot, de 1-2 kivétellel a többség a falat kaparta töle. Utána taktikát váltottam: Nem az én kedvenceimet küldtem át IM-en keresztül, hanem azokat a számokat, amikböl klipp készült, és kicsit könnyebben emészthetöek. Ezért a második rohamot már a két kislemez - Hoppipolla és Glósóli - vezették.

Hoppiopolla
 
Glósóli

Ennek a furcsa és sajátos hangzásvilágnak meghatározó eleme a vonóval a gitáron való játék, mely egyfajta védjegye lett a Sigur Rósnak. A koncertek fénypontját Jónsi e-bow szólói jelentik.



Stúdió albumok
[A címre kattintva egy torrent trackerre dob, hogy azonnal kezdhessétek a letöltést]
  • "Von" (1997) - Remény
  • "Ágætis Byrjun" (June 1999) - Jó kezdet
  • "( )" (October 2002) - 'zárójelek' [értsd: nincs címe]
  • "Takk..." (September 2005) - Köszönöm
  • "Hvarf-Heim" (November 2007)
A 'Hvarf-Heim' megjelenéséig még 3 hónap hátra van, de az egyik számot már felhasználták a Heima c. turné film bemutatójához. A 3 perces felvételen a 2006-os izlandi tourról, és Izlandról láthatunk felvételeket. Mindenképp érdemes megnézni.

Érdekességek
Lista azokról a hírességekröl, akik rajonganak a zenéjükért: Kronos Quartet, Brian Molko, Eric Szmanda, Matthew Fox, Brad Pitt, Madonna, Anthony Gomes, Dan Palmer, Tom Cruise, Gillian Anderson, Jason Lee, Mike Patton, Tommy Lee, Natalie Portman, David Bowie, Daniel Radcliffe, Björk, Moby, Meg White, Gwyneth Paltrow, Evangeline Lilly, Warren Ellis, és olyan bandák, mint a Metallica, Red Hot Chili Peppers, Bush, Coldplay, Foo Fighters, Rage Against the Machine, CKY, No Doubt, Radiohead, Silverchair, Brand New és az Elbow.

Linkek

Végül

  A kedvenc Sigur Rós számom mp3 formátumban: Untitled #4

Véleményeket kommentekhez várjuk, valamint engem személyesen is érdekel, ha ismertek hasonló zenéket.

21 komment

Címkék: zene videó linkek buli sigurrós

A bejegyzés trackback címe:

https://izlandvolt.blog.hu/api/trackback/id/tr9144391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bhgycsnd 2007.08.20. 19:03:37

Óriási ez a zene, de ezt már mondtam korábban :)
Érdekes, nekem is úgy jött a Sigur Rós, hogy volt nálam két albumuk az Englar filmzene meg a () és valahogy bele-belehallgattam de különösen nem jött be, azután megnéztem a Glósóli klipjét és onnan nem volt mi tenni :)
Egyébként szerintem a () album az elejétől a végéig zeniális, az eddig a legjobb anyaguk, meglátjuk milyen lesz az új.
Még a Untitled 1 (Vaka) klipjét is érdemes megnézni: www.youtube.com/watch?v=P0AZIFmkogY
Minden klipjük nagyon igényes és mélyenszántó, de engem ez ragadott meg a legjobban.
Egyébként szerintem, még a Mogwai nevű banda csinál hasonlóan jó zenét.

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2007.08.20. 19:42:39

Az Untitled #1 egyébként MTV music awardson a legjobb zene díját nyerte 2003-ban. Én is nagyon szeretem.

Köszönöm a kommentet.:]

bhgycsnd 2007.08.21. 00:31:34

Akkor egyről beszélünk :)

tetra · http://unsigned.freeblog.hu/ 2007.08.21. 08:16:11

Hehe, ugyan nem oszlott el minden gyanúm, de ha idetolod a torrenteket, akkor nem tehetek ellene semmit, muszáj tölteni :D
1-2 hét és mondok véleményt is, mert én mindig 4-5 hallgatás után jövök rá, hogy ez tetszik, szóval nem szeretem előre leszólni a dolgokat :)

Ny.Peti 2007.08.21. 14:24:17

uhh, visszagonolok h hányszor hallgattuk a padon a suliban a hoppioppolát tesó.:)

untitled 2007.08.29. 13:03:32

szia! én is imádom őket. amióta meghallottam nincs nap,hogy minimom egy számot ne hallgassak meg. annyira beleőrültünk hogy tavaly nyáron kimentem a barátaimmal a ferrara-i koncertre. felejthetetlen volt. üdv minden rajongónak

Flugufrelsarinn 2007.08.30. 09:38:16

Hello! Ha nem is hasonló, de izlandi együttest még ajánlanék :). A nevük: Múm. Mivel nem valami otthonosan mozgok a stílusi behatárolásban, ezért nem is mondok semmit. Legalábbis semmi ilyet. Az én fejemben a csörömpölős, zörgős, kattogós, gyermekhangú (ami nem igaz, de olyan, mintha), aranyos, prüttyögős bandaként él :) Lehet elsőre nem olyan egyszerű megszeretni, de nem is nehéz :). Legújabb albumukat úgy ahogy van ajánlom figyelmedbe, címe: Go Go Smear The Poison Ivy. Egy klipp az albumról (vagyis az első) : www.youtube.com/watch?v=eDZybFn3L3Q wikipédia: hu.wikipedia.org/wiki/Múm Jó barátkozást ;)!

Flugufrelsarinn 2007.08.30. 09:40:40

Meg persze had ne mondjam, hogy én is Sigur Rós függő vagyok, másfél éve hallgatom :).
Szokatlan, hogy novemberben jön az új album, én ezt innen tudtam meg :O

( Üdvözletem Untitled :P!)

Flugufrelsarinn 2007.08.30. 09:43:19

Meg persze had ne mondjam, hogy én is Sigur Rós függő vagyok, másfél éve hallgatom :) Váratlanul ért a hír, hogy novemberben jön az új album, innen tudtam meg :O (Üdvözletem Untitled :P!)

enigma 2007.11.08. 20:40:48

ha lehet nálatok aludni izlandon (!) nagyon nagy mennyiségű 'ilyen' zenét tudok vinni, másom úgysincs;) de komolyan, ha kint vagy izlandon, az ilyenekt annyira nem is nehéz megszerezni, mint itthon. az amiina ilyen (ők játszák a vonósokat a teljes () lemezen), a slowblow, a már emlegetett múm, akiket nem tudok eléggé ajánlani, a finally we are no one lemezük legalább annyira jó mint a sigur rós ()-je; de ha az éteri gitárok, szellős rock formák, epikus elindulások és megtorpanások tetszenek a sigur rósban, akkor tetszeni fog a godspeed you black emperor! elnevezésű kanadai banda is, akik legalább olyan jó zenét csinálnak mint amilyen hülye nevük van, de hülye nevük van a god is an astronautnak is, vagy az explosions in the skynak, az efterklangról nem is beszélve, ezeket ha bepötyögöd a jutuba, tanulságos képi és hangi élményekben lesz részed, viszont ezek véletlenül sem izlandiak. az izlandi zenekultúráról egy igen tanulságos film (dokumentum szerű?) jelent meg, megintcsak hülye 'screaming masterpieces' címmel. ennek a filmzenéje egy teljesen átfogó kép az izlandi zeneéletről, csak emiliana torrini maradt ki belőle, nyilván azért, mert ő is többet van lassan londonban mint otthon. leírtam a körmömet én kérek elnézést, hálózsákom van, na?

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2007.11.08. 21:03:26

Jöhetsz. Az erkélyajtó mindig nyitva, sör pedig a hütöben.

64° 8'35.61"N 21°55'36.51"W

lora 2008.01.08. 15:32:56

hali!
Nem rég ismertem meg a Sigur Róst és ennek alapján találtam erre a blogra is és nagyon örülök neki. 2006 nyarán 3hetet töltöttem Izlandon egy cserediák programmal és elég sok fele jártunk. Had ne mondjam h az ország örökre elvarázsolt és egyszerűen nem tudom elfelejteni azokat a napokat. És amikor a Sígur Rós zenéjét meghallottam, mintha újra megelevenedett volna bennem az akkori élmények, annyira a hatása alá kerültem, hogy most már én is a népes függők táborába kerültem.
A film trailere után pedig teljesen kész voltam, nekem muszáj azt látnom és meg kell vennem!:-)
Remélem van/lesz lehetőség rá, bár a CDjeiket is meg akarom szerezni.
Ami meg a blogod illeti, iszonyú jó h van. A képek csodásak. /Látni akarom a a sarkifényt!:) / És felkeltette a vágyat bennem, hogy újra elmenjek, sőt akár tanulnék is kint. Arról tudhatnék többet, hogy h sikerült kijutnod?
Bocsi, h ilyen hosszú lett, de ha elfog az "Izland-hév" nehéz leállnom.:) Ez is egy betegség.:)
Üdv

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2008.01.08. 15:37:16

Hello,
most épp egy költözés közepén vagyok, de utána ez lett vola a következö témám. [Nevezetesen az izlandi egyetemen a tanulás]

A jelentkezési határidö március 15, igy nem okoz gondot senkinek sem, hogy pár napot csúszom vele.

lora 2008.01.08. 16:15:23

Köszi!
Asszem talán tudok várni.:)

Adam Miski 2008.01.18. 13:17:02

Sziasztok
Nekem egy Lengyel baratom mutata meg ezt a zenekart, azonnal letaglozott.
Kb ekkor jott ki az izlandi turnerol a film, amit Leeds ben lattunk.
Ekkor dontottem ugy, hogy meg ebben az evben odalatogatok.Talan a nyar kozepen hatarozatlan idore.

polarc 2008.01.19. 19:20:45

a Hauf Heim album hihetetlen jó lett, egy hete kiráz a hideg az "i gear" című számtól (is).
Tudomásom szerint van egy Jara nevű izlandi énekes, sajnos csak egy youtube találat van: youtube.com/watch?v=ccPCHU9fBd0
Ajánlom mindenkinek, és akinek van ötlete, hogy honnan lehetne beszerezni tőle zenét, az esetleg közzétehetné.
A Heima pedig...kész
üdv mindenkinek: mohai balázs

mimoza 2008.03.15. 10:35:36

hali!
tökjó, h ennyiek ismerik és szeretik ezt a zenekart! én eléggé bele vagyok szerelmesedve Izlandba...

Adrienn 2008.03.17. 09:52:24

Olyan hírek terjengenek, hogy nyáron jön a Sigur Rós Magyarországra. Mennybemenetel lenne...

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2008.03.17. 10:04:04

Nem kizárt, de a neten erröl sehol nincs info és én sem tartom túl valószinünek.
süti beállítások módosítása